Η γενιά Z (γεννημένοι από το 1997 έως το 2012) αποτελεί μια από τις σημαντικές κατηγορίες ταξιδιωτών, και οι προτιμήσεις της διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται τα σύγχρονα ξενοδοχεία. Από την έντονη σύνδεση με την τεχνολογία μέχρι την ανάγκη για βιώσιμες πρακτικές, τα ξενοδοχεία αναγκάζονται να επαναπροσδιορίσουν την εμπειρία φιλοξενίας για να καλύψουν τις προσδοκίες αυτής της νέας και απαιτητικής γενιάς. Ας δούμε πώς οι ανάγκες της γενιάς Z επηρεάζουν τον σχεδιασμό των ξενοδοχειακών μονάδων.
1. Η σημασία της τεχνολογίας: Ένας κόσμος «έξυπνων» εμπειριών
Η γενιά Z έχει μεγαλώσει με την τεχνολογία, τις ψηφιακές πλατφόρμες και τα social media. Για αυτούς, η τεχνολογία δεν είναι απλώς μια άνεση, αλλά μια αναγκαία συνθήκη. Οι ξενοδοχειακές μονάδες, λοιπόν, ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους μέσω “έξυπνων” δωματίων που συνδέονται με κινητές συσκευές και μπορούν να ελέγξουν το φωτισμό, τη θερμοκρασία και την τηλεόραση με το πάτημα ενός κουμπιού.
Ένα παράδειγμα είναι το ξενοδοχείο Teight στην Θεσσαλονίκη, το οποίο παρέχει στους επισκέπτες του μία ηλεκτρονική εφαρμογή με την οποία μπορούν να εκτελούν ψηφιακά λειτουργίες όπως check-in, πρόσβαση σε δωμάτια καθώς και τον έλεγχο όλων των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και παροχών. Κατά την διάρκεια της επίσκεψης τους, οι επισκέπτες, μπορούν μέσω της εφαρμογής, να ζητήσουν τον καθαρισμό του δωματίου, να προσαρμόσουν τον φωτισμό του χώρου, τις κουρτίνες, τον κλιματισμό, ακόμη και να παρακολουθούν τις χρεώσεις του δωματίου. Αυτό όχι μόνο εξυπηρετεί τη γενιά Z, αλλά δημιουργεί και μια αίσθηση άνεσης και ευχρηστίας για όλους τους επισκέπτες.

Πηγή εικόνας: Teight Hotel
2. Συνδεσιμότητα: Εργασία και ψυχαγωγία στον ίδιο χώρο
Για τη γενιά Z, η γραμμή ανάμεσα στην εργασία και τη διασκέδαση είναι θολή. Οι νέοι άνθρωποι δεν σταματούν ποτέ να είναι συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο και θέλουν να μπορούν να εργάζονται, να επικοινωνούν ή να παρακολουθούν περιεχόμενο καθ’ όλη την διάρκεια του ταξιδιού τους. Επομένως, η ταχύτατη και αξιόπιστη σύνδεση στο διαδίκτυο είναι απαραίτητη, με Wi-Fi που να καλύπτει όλο τον εσωτερικό χώρο του ξενοδοχείου, ακόμη και τους εξωτερικούς χώρους. Επομένως τα ξενοδοχεία πρέπει να διασφαλίσουν εξαιρετική σύνδεση στο διαδίκτυο μέσω WiFi σε κάθε δωμάτιο και κοινόχρηστο χώρο (όπως lobby, bar, restaurant κ.α.).
3. Βιωσιμότητα: Η νέα τάση της «πράσινης» φιλοξενίας
Ένα χαρακτηριστικό της γενιάς Ζ, σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές, είναι η ευαισθητοποίηση για την προστασία του περιβάλλοντος. Αναζητούνται ξενοδοχεία που ενσωματώνουν βιώσιμες πρακτικές, όπως η χρήση ανακυκλωμένων υλικών, η εξοικονόμηση ενέργειας και η μείωση απορριμμάτων. Η χρήση βιώσιμων υλικών στη διακόσμηση και η προώθηση οικολογικών πρωτοβουλιών είναι ζωτικής σημασίας για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη αυτής της κατηγορίας επισκεπτών.
Στο Coco-Mat Hotel στην Αθήνα, οι ιδιοκτήτες επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν φυσικά υλικά, όπως ξύλο και πέτρα, για τον εσωτερικό σχεδιασμό, ενώ οι επισκέπτες μπορούν να συμμετάσχουν σε πρωτοβουλίες όπως η ανακύκλωση και η χρήση βιολογικών προϊόντων. Αυτή η προσέγγιση όχι μόνο ικανοποιεί τις περιβαλλοντικές ανησυχίες της γενιάς Z, αλλά συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας εικόνας περιβαλλοντικής υπευθυνότητας για το ξενοδοχείο.

Πηγή εικόνας: Coco Mat Hotel Athens
4. Εμπειρία και Social Media: Ο χώρος πρέπει να είναι «Instagrammable»
Η γενιά Z δίνει μεγάλη αξία στην εμπειρία και την οπτική της παρουσίαση, με αποτέλεσμα να αναζητά ξενοδοχεία που προσφέρουν χώρους «Instagrammable». Μια ωραία διακόσμηση, εντυπωσιακοί χώροι και φωτογενή σημεία είναι στοιχεία που η παραπάνω γενιά αξιοποιεί για να “μοιραστεί” τις εμπειρίες της με τους φίλους της στα social media.
Στο Λονδίνο το Shangri-La Hotel, το οποίο βρίσκεται στον 34ο έως τον 52ο όροφο του The Shard (το ψηλότερο κτίριο στη Δυτική Ευρώπη), δημιούργησε έναν ξεχωριστό χώρο στον τελευταίο όροφο με εκπληκτική θέα και εντυπωσιακή διακόσμηση, ο οποίος έγινε viral στα social media. Η κίνηση αυτή οδήγησε σε αύξηση των κρατήσεων και της αναγνωρισιμότητας του ξενοδοχείου.
5. Αυτόματες υπηρεσίες και χωρίς επαφή: Η ανάγκη για άνεση και ασφάλεια
Άνεση και ασφάλεια αναζητά η γενιά Ζ, δίνοντας έμφαση στις αυτοματοποιημένες υπηρεσίες που περιορίζουν τις επαφές με το προσωπικό του ξενοδοχείου. Τέτοιες υπηρεσίες περιλαμβάνουν τη δυνατότητα για online check-in, αυτόματα συστήματα πρόσβασης στα δωμάτια και δυνατότητα επικοινωνίας με το προσωπικό μέσω εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα, ώστε να μην χρειάζεται να μετακινηθούν ή να περιμένουν στη ρεσεψιόν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Kameha Grand Zurich.

Πηγή εικόνας: Kameha Grand Zurich
Συνοψίζοντας, μπορούμε να πούμε ότι οι ταξιδιώτες της γενιάς Ζ, έχουν αλλάξει τις προσδοκίες στην ξενοδοχειακή βιομηχανία. Η ανάγκη για σύγχρονη τεχνολογία, βιώσιμες πρακτικές, ευελιξία και μια μοναδική εμπειρία φιλοξενίας έχει επηρεάσει σημαντικά τον σχεδιασμό των ξενοδοχείων. Οι ξενοδοχειακές μονάδες που κατανοούν αυτές τις ανάγκες και προσαρμόζονται στις απαιτήσεις της γενιάς Z θα καταφέρουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να κερδίσουν τη νέα γενιά ταξιδιωτών.
Επιμέλεια: Γιαννάκης Αντώνης